Jom Buat Wasiat dan Hibah secara Mudah! Whatsapp FairuzRamli 0134555888 sekarang!

Hibah Rumah Tanah dan Hartanah

Hibah Rumah Tanah dan Hartanah


Hibah Rumah Tanah Hartanah
Hibah Rumah Tanah Hartanah

Hibah Rumah dan Hibah Tanah 

Adakah anda mempunyai rumah yang masih dalam loan? Ada takaful loan rumah? atau kadang-kadang orang panggil mrta atau mltt?

Secara normalnya, sesebuah keluarga di Malaysia, akan mempunyai sebuah rumah diduduki, sebuah rumah investment, akaun bank, ada pelaburan unit trust, tabung haji, akaun asb dan lain-lain.

Jadi jika total kesemua harta ini bilangannya tidak melebihi 8 aset, maka boleh dihibahkan terus dalam pelan Mymirath Kasih di Mypusaka. Jika lebih dari 8, setiap item hibah dicaj RM400 belum masuk caj sst.

Kes Kritikal Pusaka Rumah

Betul, kes menjadi semakin rumit apabila seseorang itu mempunyai rumah yang mempunyai dua nama dalam SNP. Ini menyebabkan hitam putih pemilikan ada dua.

Ada kes dimana, apabila berlaku kematian, hak 50% suami jatuh kepada adik beradik dan ibubapa suami. Apabila pertelingkahan berlaku, akhirnya rumah terpaksa dijual dan ditukar kepada nilai tunai. Isteri dan anak-anak terpaksa menyewa atau pindah ke rumah datuk nenek sebelah ibu. Banyak yang berlaku seperti ini terutama rumah bernilai tinggi di Kuala Lumpur dan Selangor.

Jika Tiada Tindakan Dibuat Oleh Pemilik Harta

1) Hak milik hanya separuh. Separuh lagi akan jatuh kepada pihak diluar keluarga seperti ibu mertua, bapa mertua, adik beradik pasangan.
2) Harta tidak dapat dijual selagi urusan pusaka belum selesai. Harta seakan beku dan tiada apa-apa boleh dibuat. Semua pihak akan buntu!
3) Harta tidak dapat refinance untuk mendapatkan tunai. Sayang, walaupun nilai hartanah meningkat, semua urusan akan tersangkut.
4) Jika melibatkan waris berumur bawah 18 tahun, urusan pusaka ini terpaksa ditangguhkan sehingga anak-anak tersebut berumur 18 ke atas. Fuh, lagi lama tertangguh!

Berapa bahagian isteri sebenarnya mengikut Faraid?

1) Jika ada anak lelaki = isteri dapat 1/8
2) Jika ada anak perempuan = isteri dapat 1/8
3) Jika tiada anak = isteri dapat 1/4

Untuk no.2 dan no.3, waris luar seperti ibu bapa mertua dan adik beradik arwah suami mungkin ada bahagian untuk dibahagikan. Bayangkan, tanpa apa-apa sumbangan dalam pembelian atau pemilikan harta tersebut, anda dan anak-anak perlu berbincang tentang pembahagian dengan mereka di atas!

Solution Terbaik?


Buat Wasiat dan Hibah...seperti di bawah....


Berminat?

Ikuti Langkah Cara Buat Wasiat Hibah Secara Mudah <SINI>








Copyright © Mypusaka Wasiat Hibah Designed by azhafizah.com